23948sdkhjf

Økologien rejser sig: Rekordomsætning trods færre varer på hylderne

Økologien er absolut i bedring. 

Måske er den endnu ikke kommet sig helt ovenpå nogle hårde år, hvor især inflationen tog toppen af et ellers boomende økologisalg i dagligvarekæderne - som et af flere meget tydelige eksempler på, hvordan danskerne lagde deres forbrug helt om til spare-mode over natten for små tre år siden .

Men friske tal fra økologernes lobbyorganisation Økologisk Landsforening, som blev lagt frem sidst i januar, giver grund til optimisme - set med øko-brillerne på. De viser en fremgang på hele 7,5 procent i omsætningen i 2024 - sammenlignet med året før. 

I et år, hvor fødevarepriserne fortsætter opad, er det mere end dobbelt så meget som væksten i fødevaresalget set under ét. Den var på 3,1 procent.

Økologisk Landsforening estimerer nu, at omsætningen ramte et nyt rekordniveau på 16,6 milliarder kr. sidste år - mod 16,0 milliarder kr. i det hidtidige rekordår 

- Vi glæder os over at se en vækst i salget af økologi, for det er det, vi arbejder for hver dag. Samtidig er det helt afgørende, at vi ikke nu læner os tilbage og hviler på de økologiske laurbær, siger Carsten Ahrenfeldt, som er markedschef i foreningen.

Han hæfter sig ved, at dagligvarekæderne aktuelt har gang i en stribe initiativer, der peger på yderligere vækst.

- Vi oplever heldigvis, at kæderne giver økologi plads og taletid i butikkerne og i deres salgsaviser. Vi ser for eksempel, at Aarstidernes økologiske produkter flytter ind på hylderne i Meny, og at Salling Group har lavet en aftale med Tjele Gods om at tage et bredt økologisk varesortiment ind, siger han.

Færre øko-varer i butikkerne

Når armene endnu ikke er kommet helt i vejret hos folkene i Økologisk Landsforening, skyldes det overvejende to faktorer:

Omsætningsvæksten er i høj grad drevet af de højere priser. Det samlede volumen er stadig mindre end i jubelåret 2020.  Og den økologiske markedsandel af det samlede dagligvaremarked ligger med 12,2 procent stadig under rekorden på 12,7 procent. 

Samtidig er der forsvundet en pæn bid af de økologiske varer i butikkerne - og især de økologiske mærkevarer har mistet salg.

Mens der ifølge foreningens estimat for fire år siden var omkring 4900 økologiske varenumre, er antallet nu nede på godt 4200. Det får markedschef Carsten Ahrenfeldt til at appellere til alle parter i markedet om at bakke op bag en øget salgsindsats.

- På grund af den stagnation i salget af økologi, der var i corona-årene og tiden derefter, er der forsvundet mange økologiske varenumre fra hylderne i supermarkederne. Vi ser nu, at forbrugerne vil økologien, og skal væksten fortsætte, skal vi have et bredt sortiment og udvalg i alle kategorier. Den bevægelse har producenterne, grossisterne, supermarkederne og forbrugerne et fælles ansvar for at løfte, og i Økologisk Landsforening skubber vi selvfølgelig også på for at få mere økologi på hylderne og i indkøbskurvene, siger han.

Økologisalget i 2024 

Data stammer fra analysevirksomheden Kauza, og er baseret på købsdata fra mere end 10.000 danske husstande. Via en app har husstandene givet samtykke til løbende indsamling og analyse af deres digitale kvitteringer.

Kilde: Økologisk Landsforening

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14